Wednesday, March 30, 2011

H.A.P.P.Y B.E.S.D.A.Y to J.I.J.A.H

kowang x ase pelik ke npe sye asyik update blog mesti ade cte besday for my member....
hahahhahha..actually semua selebrate besday nie....sye lah yg rancng....
for today (30-march-2011) my roomate besday..(poyo nye)
hahahah...sye n shima syg dh plan selebrate nie 4 hri sblm besday dia/...
kita owg tau jijah nie terlampau syg ngan muiz...so kita owg cadang nk kena kn dye...dgn cr...
********
muiz akan berscandal dgn aida...tp jijah x akan tau...
kita owg akan bg jijah panas....sepanas terik..hek..
kita ow nk jijah gle2 bengang...panas hati ngan muiz..
and kita owg akan sorok kan hp muiz..
ble hari kejadian jijah akan berjumpa ngan aida tuk selesai kan semua nye...
tp sedih muiz x dpt join coz dia terpkse keje..
so kita2 owg je lah yg wat...
*****
nie gambo sblm kna n dh terkena
(^_^)

 sempat senyum walaupun ati panas

 shima yg di pakse bgn dr tido

si suspek dtg.(^_^)

tok dalang

perbincangan bermula

dr belakang(ALLAH selamat kan kamu)!!!!
hahaha

kek...yum2

jgn le nanges sgt..sedih le..

kesian ko kan

terharu sgt kot..


hek....pnat sgt kot....

tq all my fwen..(^_^)..aq janji x wat lgi beb




SAYANG KAMU YANG MEMBACA

Monday, March 28, 2011

ape shooping????
hahahahhaha..klau pompuan..x sah klau x shooping...klau ade duet msyuk...shooping sakan le..klau x ade duat ape yg meka akn lakukan???hahahah,,,semesti nye window shooping...tp x semua pompuan suke window shooping coz,,,,,window shooping nie hanye dpt lihat n pegang...x dpt beli...klau yg geram sgt abes lah...(BOLEH SMPAI DEMAM KOT)hahahhahaha..tp x mcm sye...klau ade duet beli..klau xade tgk..tp memang sye akan kumpul duet tuk beli brg yg sye nk tu..hahahahha..x di gle pon le...coz...sye pon bkn yg suke shooping sgt..ble perlu shaje sye akn shooping..huk..!!
x le mcm member2 sye yg laen..klau leh tiap minggu nk shooping..lme2 laki dia mesti naek bowsan,,,coz sye tau laki nie x suke sgt shooping ngan pompuan...celoteh mnyk,,tawar menawar terlampau..ha..
jdi le mcm wanita semasa...ape tu wanita semasa....opsssss....lari tajuk le...
yg tu kita akn bincang kan laen HARI..
ha...kembali pade tajuk....ble dh ade suet..ape lgi keje sye..SHOOPING TYME!!!!!!
hahahahha mne yg 1 sye tuju?semesti nye yg dekat...nk murah TRANS nye..ini lah dia
market at the CURVE....
hahahha ape lah yang sye nk cri nie ye....hrmm....cri pakwe???teeeeetttt...say no lah beb.....
tujuan sye nk shooping .....tp klau nk cuci mte no hal le...hekkk!!
nie permandangan dr atas market....siang and malam..so nice kan.(^_^)..
bru bru pertame kli lak dtg..hahahhaha(always)...
shima(roomate)

ape nk shooping nie?
mule nk cri bju kat stu..perh....x ade lak,,,mne nie....cri semua size shima(MY FWEN)
so tibe2 nmpak 1 kedai inner...CHOIY!!!!manyak nye colour...suke2....
nk tau warne ape sye bli??hek...kelabu,merah,birucream..
so....mcm biase lah.....abes kat situ je dah rm 20.00...lps tu x tau nk g ane dh.....so ase mcm nk pusing2 TESCO..coz shima ckp nk beli brg dapur....tgk2...perh!!!!ramai owg kot....ape lah dia owg nie shooping kan.....so kita owg pon x jdi le bli brg dapur....
lps je kuar dr tesco....kita owg ingt nk g brand outlet....la...x ade gak ke bju nye..si shima g korek2 bju murah kat blkg....sye pon join jelah.....tp biase lah...manusia bersaiz XXL nie ssh nk cri bju...helkkkss!!
so last choise....g reject shope....hopeso ade lah bju yg sye nk tu kan....lps pusing 1 kedai cri bju....akhir nye,,bju yg di cri telah di temui...ha.!!besr nye.....tp ok le.....


ha..nmpk tk bju nye????kite suke style mm tuu..(~_~)
heeee...padan mukeshima x dpt ape...hek...jaht nye...x le...dia dh kuar ngan balak dia so...dia dh dpt mcm2...he....my trun le nk shooping...ko tgk je k..('_')
so tembam...(^_^)

keje ble nmpk cermin...ops wat pe sye???

 tq shima...kun2..

cinte pict nie...hekk..!!
.......
ha..abes pon kita owg shooping....haaaaa!!!tgk2 jam pukul 9.10...alamk,..bus tertingal..nk tggu 10.30...
abes le..so kita owg decide nk amik bus awam je...coz klau tk kita owg nek shuttel bus...hek...
si kita owg pon kuar dr ikano then g jln besr...MAAKK!!cuak nye..sibuk gle jalan....huk!!..
tggu punye tggu..bus x dtg..so dlm kul 10.10 kita owg naek blek kt ikano...
nseb baek bus ade,,,klau x duet terbang naek teksi..(^_^)
moral value::jgn shooping sakan smpai blek lmbt k..(~_~)
ZZZZZZZZZ.......ZZZZZ...
eh tertido lak...BYE2...

SAYANG KAMU YANG MEMBACA

Saturday, March 26, 2011

..bowink nye

 ape yg bowink2 nie??
hahahhaha.actually,,sye bowink coz x ade kawan nk ajk jalan...ssah kan klau x ade pakwe...
if lah sye ade pakwe...sdh tentu tyme2 mcm nie dh berdating ngan pakwe...
kebiasaan hari minggu ade lah hari yg menyeronokan bg sesuatu pasanagan...kelaur makan bersama,,,
pergi ke rumah kelaurga..mcm2 yg mereka boleh lakukan..hrmm...sedih pule bile melihat semua ahli keluarga dh kawen dn tgl sye seowg...mcm nie lah naseb ble x ade pakwe..
knape sye x berpakwe?haaaa..nie lah soalan yg best...
sye x ade pakwe sbb  sye dh fobia ngan cinta,,knape sye ckp mcm tu,,sye dh pnat di main kan.
tp bkn semua laki mcm tu kan...haaa...yg nk cri bkn mcm tu lah yg ssh nye.
yg ade skung,,,kaki pukul lah,,,just nk TUUUUU lah....eh mcm2 ah...kadang2 geram lak tgk laki skung nie..hrm...yg perempuan ,,ade bodoh2 bgi je ape lki nk...ble dh memboyot,,,eh...x pham le..
so cm ane nk cri laki setia?x semseti nye yg keluar msuk masjid pon setia.
insyaAllah,,,jodoh pertrmuan di tgn ALLAH,,,kini sye hanya dpt berserah dn berdoa supaya ALLAH menyatu kan jodoh sye dgn someone yg sye idam2 kan....AMIN~
............................................

.
.
cotoh laki yg di ingin kan...
**taat kepada ALLAH & agama nye
**taat kepada kedua ibu bapa nye..
**menjalan kan tanggung jawab tanpa alasan.
**tahu menjaga adap dan batas pergaulan.
**sering mengingati si kekasih tentang agama.
**romantik dlm ilmuan islam.
**berpuisi tentang islam..
.
.
manyak lgi yang sye impi kan..tp itu hanya impian...x pasti kita dpt or tk..
mnyk kan berdoa..berdoa klau mendapat jodoh yg terbaik itu biar lah hingga ke akhir hayat..
.


SAYANG KAMU YANG MEMBACA

windu nk amik gambo owg kawen...if aq ade dslr......

teringat mse dlu2 amik gambo abg nagn akk mse meka kawen...
sweet je....windu lah nk amik gambo lgi...
walaupun dlu hanye pakai kamera yg x sehebat DSLR...tp hasil nye bg sye ,,tp sye sgt berpuas hati dgn hasil nye..hahahhaha,,nk tau camera ape yg sye guna?
hanye menguna kan panasonic lumik...


hahahhaha....nie je....tp tq lah kat my fwen yg tlg,,,,hahahhahah
dgn usaha n pemikiran yg agak kurang pakar nie...Alhamdulillah lah sye leh amik gambo dgn baek n edit dgn menarik...kwan2 pun sgt suke n ade yg suh sye amik gambo tuk mereka.
bak kte sepupu sye..."jgn lah paki DSLR tuk bergaya.." and"x semua pandai amik gambo n edit gambo"
sye sgt suke tgk sepupu sye amik gambo...sgt menarik....n semi nye halus sgt..:)
.
.
.
ha...kowang nk tgk tk gambo yg pnah sye amik tuk kawen abg n kakak sye..
ops....pict nie sye siap edit..







.
.
.
nie yg sepupu kite amik



......
nie spupu kite
hahahha..jgn mrah azhar aq curi gambo ko..:P

SAYANG KAMU YANG MEMBACA

Earth Hour 2011

'
ha....hari nie kita akan menyambut EART HOUR...
ape yg kowang pahm ngan eath hour nie?
hahahha a little description about eart hour k...
actually eart hour nie x lah ssh tuk kita wat....just tutup lampu selama 1 jam dpt mengurangkan haba bumi...
x ssh kan.??ha,,ape slh nye kita join semua owg tutup lampu mlm nie.bleh tk?
so kowang nk join sye tk mlm nie??alah amik mse 1 jam je..dri kul 8.30 smpi 9.30 je....
mlm nie sye akan menyaksiakan dri tingkat atas rumah sye...
anda juga boleh lakukan.
sye tgl kan anda dgn video ini



love our eart...

SAYANG KAMU YANG MEMBACA

mne g maruah kite?

kowang cube pikir2 kan...skung nie kita dh mcm mse zaman jahilayah kan...iye..zaman kita nie memang lah akhir zaman yg nk dkt n hampir ngan kiamat ,,ape yang kita leh tgk skung nie....mane pergi semua maruah wanita??lelaki lebih mudah membeli kondom di mana2 shaja,tnapa rse mlu pon...mengapa sya kate begitu....
ape yg sye lihat skung nie...kedai seks or kate nme lain,kedai kondom manyak di shopping komplek ternama kini...cth di SG WANG,SUNWAY,MID VELLY?pansti anda tidak perasn kedai tersebut,kerna mereka telah mengubah nama nye kepada kedai serbaneka.....ia sudah pasti dpt mengaburi mata pelangan yg tidak mencari nye.pda yng tahu..alah,,,itu semua biase jelah...itu lah yg sering sye dgr...
klau anda pernah melihat cerita AKU MASIH DARA,,,"alah ko hilang dara je bkn hilang nyawa"pernah anda mendengar nye?saya amat terkejut dgn apa yg di kate kan itu...mungkin itu juga yg biase di kate kan oleh remaja kini...
kowang nk tgk cth kedai tu?
.......
pelik kan skung...cm2 dh jdi kat dunia nie....sedih ble mengigat kan nye blek...
yg lebih menyayat hati ...kes pembuangan anak makin berleluasa...ble buat..perh sedap lah...ble dh menboyot "mcm ane nie,,??"..yang si lelaki x mau pulak bertanggung jwap...yang perempaun lak mlu,,,lps tu buang di tepi jalan mcm budak kecik tu anak patung bg mereka...x ade sedikit perasaan pon bg mereka..
yg kita dpt lakukan ape?kita hanya dpt berdoa supaya bayi itu selamat,,pada si ibu pulak hope berubah...
tp ade yang sye dgr...mereka x pnah insaf..dah buang,baut lgi....ape yg perlu kita lakukan...???
rumah tuk wanita telah terlanjur dh di bina...tp bnyak juga tangapan dr masyarakat kita nie....cth"mcm makin mengalak kan je remaja buat"..tulah pikiran yg kolot....anda paham ape yg sye maksud kan....?
kita berharap yg berpikiran sebegitu dpt berubah.......
 
kowang x sedih ke ape yg terjadi nie....bayi yang x sempat melihat bumi ciptaan ALLAH ini di buang dan tiade tempat berlindung...dh le x ade tempat berlindung....di makan seranga n binatang,,,betape sedih nye melihat bayi sebegitu....sedah tentu lah bayi itu x sempat di azan kan....betapa sedih melihat ape yang terjadi kini....
ini beberape keratan akbar ......
......
mari lah kita berdoa tuk mereka....
hope mereka berubah....
love islam..

SAYANG KAMU YANG MEMBACA

Wednesday, March 23, 2011

aq bahagia...:)



entah le..sekian lme ko aq x ase bahagia mcm nie..walaupun benda berlaku sebentar...kemanisan nye...
mungkin hari itu satu kenangan aq tuk selama nye..mungkin slps nie aq x merasa kemanisan tu lgi..
aq sgt menghargai nye...sgt seronok kn ble kita dpt bergelak n bergurau sebegitu seronok dgn owg yg kita suka..begitu lah aq yg mersa kegembiraan itu beberape hari yg lalu.....
aq duduk semja dgn kau...ketawa bercerita kisah amat lucu...mungkin agak kelakar pda owg yg x mersa...
tp ini yg aq rse...setelah 4 tahun aq x merasa kemanisan itu...kini aq mula mersa cinta itu...TP..mungkin itu hanya sementara....dan mungkin itu tiada ape2 tanda buat ku..
senyum lah(^_^)

SAYANG KAMU YANG MEMBACA

Friday, March 18, 2011

dajal dtg???ape kite nk wt?

bru2 nie...aq bru je dpt note dr member aq...
cte  nye psl dajal...
>>>><<<<
tergempar 
ramai orang terdengar bunyi dentuman yang sangat kuat di susuli gempa 
bumi selama 3 minit, mungkin ini tanda2nya. 
> kpd semua yg
bergelar muslim,hari nie pakar meteorologi bhgn bunyi dr Rusia m'dapati
sesuatu bunyi ganjil spt ngauman raksasa dr bwh mantel bumi.menurut
para ulama kemungkinan besar itu ialah suara Dajjal y b'usaha utk naik
ke muka bumi.oleh itu,kte disuruh sentiasa x berhenti azan dan
solat,sebarkn kpd umat ISLAM yg lain. Amanah! Wallahualam. KITA YANG
MENENTUKAN DIRI KITA Jgn skip utk bace ni. Sebarkan kalau sayang pada islam. 
> BAHAYANYA KARTUN POKEMON dan BINATANG2 yang ade
dalamnya. POKEMON bermaksud saya yahudi,> PIKACHU bermaksud jadilah
seorang yahudi. CHARMANDER bermaksud ALLAH itu lemah nauzubillah) .
> jadi. tolonglah SEBARKAN kepada rakan2 chat korang semua. 
sumer org yg ade bobba messenger (ym), tolong jangan add org yg id die
macam ni: bobba die cuba nak murtadkan org
Islam. tolong forwardkan mesej ni kepada sumer org Islam!(kalau rase
sayang ngan org Islam la. kalau tak sayang, x payah forward!)
jngan smbong n bongkak..skrng korng gembra larh. tnggu balasan dkat kubur.

dr ape yg kowang bce nie...ape yg kowang ase? 
nie lah mse nye tuk kita lbh dkt kan dri pada ALLAH,,dan mule kan persediaan awl tuk menghadapi dugaan kelak...actully,dajal telah muncul dr dlu lgi...cth mcm freemanson..
mesti kowang pnah dgr benda tu kan..benda tu kat malaysian pon dh ade..cth mcm putrajaya
sila lihat gambar di bawah..
perhatikan gambr ini...
mata 1-menandakan dajal.

simbol freemanson.

nie lh mata nye...liht dn pham kn

jels lgi bersuluh...

nie pon...


simbol yg ade kat duet amerika


so mse kita dh x lme....setelh dajal keluar mse kita untuk bertemu Allah di hari kiamat sudah tidak lme lgi....
sye terjumpa satu artikel ini...

Suku maia telah memprediksikan pembalikan kutub magnet bumi yang terjadi pada tanggal 21 desember 2012 yang memiliki kemungkinan bumi akan berputar terbalik yang menyebabkan matahari terbit dari sebelah barat.
Jika puncak pembalikan kutub magnet bumi pada tanggal 21 desember 2012 yang menyebabkan matahari terbit sebelah barat, bumi terlebih dahulu memperlambat putarannya yang mengakibatkan sehari bisa seperti setahun sebelum berhenti sejenak (titik puncak) dan lalu berbalik arah putarannya.
pada tahap memperlambat putarannya disitulah sehari bisa kita rasakan lebih lama dari biasanya. Sebab hitungan sehari semalam = 24 jam = 1 x matahari terbit dan 1 x matahari terbenam. jika bumi memperlambat putarannya berarti lebih dari 24 jam untuk mencapai 1 x matahari terbit dan 1 x matahari terbenam dengan kata lain siang akan lebih lama begitu juga malam. Jadi semakin mendekati titik diam berarti semakin lama untuk mengalami 1 x matahari terbit dan 1 x matahari terbenam. setelah sampai pada titik puncak (diam) perlahan bumi akan berputar menuju arah yang berlawanan sehingga menyebabkan matahari terbit dari sebelah barat. seperti saat mendekati titik diam, saat menjauhi titik diam bumi pun berputar perlahan menuju titik normal (24 jam = 1 x matahari terbit dan 1 x matahari terbenam).
Jika analisa diatas benar, berarti mungkin ada kaitan dengan hadis seperti berikut:
Dalam Hadis riwayat Muslim ada disebutkan:Kami bertanya: “Wahai Rasulullah! Berapa lamakah ia (dajal) akan tinggal di muka bumi ini? Nabi saw, menjawab: Ia (dajal) akan tinggal selama empat puluh hari. Hari yang pertama seperti setahun dan hari berikutnya seperti sebulan dan hari ketiga seperti seminggu. Kemudian hari yg masih tinggal lagi (yaitu 37 hari) adalah sama seperti hari kamu yg biasa.Lalu kami bertanya lagi: Wahai Rasulullah saw! Di hari yg panjang seperti setahun itu, apakah cukup bagi kami hanya sembahyang sehari sahaja (yaitu 5 waktu sahaja). Nabi saw menjawabTidak cukup. Kamu mesti mengira hari itu dengan menentukan kadar yg bersesuaian bagi setiap sembahyang..”
Dalam hadits tersebut mengatakan “hari pertama seperti setahun, hari kedua seperti sebulan, hari ketiga seperti seminggu, dan sama seperti hari biasa lagi”.
dari hadits tersebut jelas kedatangan dajal setelah bumi mengalami titik diam menuju titik normal.
a. jika akhir kalender maya merupakan titik diam, berarti sebelumnya kita sudah bisa merasakan gejalanya. jika dajal muncul pada titik diam berarti bisa diperkirakan sbb:
a.1. Pada tanggal 14 november 2011 kita sudah bisa merasakan gejalanya. Jika percepatan menuju titik diam = percepatan menuju titik normal = 1 tahun + 1 bulan +1 minggu.
a.2. Bisa diperkirakan dajal terbunuh pada tanggal 5 maret 2014.
b. jika akhir kalender maya merupakan awal menuju titik diam, harus diperhitungkan percepatan bumi menuju titik diam. lalu dari titik diam menuju titik normal kembali. Cari saat setelah titik diam menuju titik normal yang sehari seperti setahun, disitulah dajal muncul.
- perlu diperhatikan, pada saat pembalikan kutub bumi, ada kemungkinan bumi akan mengalami gelombang elektro magnetik yang menyebabkan piranti elektronik tidak berfungsi. Serta diperkirakan di bumi akan mengalami banyak bencana.
- ini hanyalah analisa, benar atau tidaknya hanya waktu yang dapat menjawabnya. tujuannya adalah agar kita bersama bertaubat dan bertaqwa kepada-Nya.
.........
dan ini
................
 Sebelum munculnya Al-Masih Ad-Dajjal (Dajjal Al-Akbar),
terlebih dahulu muncul dajjal si pendusta yang jumlah mereka
menghampiri 30 orang, masing-masing mendakwa diri mereka adalah pesuruh Allah.
• Dajjal itu buta mata kanannya, seperti buah anggur yang terjojol
keluar. Di antara dua matanya tertulis “Kafir” (kaf,fa,ra) yang boleh dibaca
oleh setiap muslim, meskipun mereka yang buta huruf.
Diriwayatkan oleh Fatimah binti Qais bahawa Rasulullah s.a.w pernah
menceritakan tentang kisah Tamim Ad-Dary yang asalnya seorang Nasrani
telah memeluk agama Islam, mengenai Dajjal. Diberitahunya kepada Rasulullah
bahawa beliau pernah menumpang sebuah kapal bersama 30 orang lelaki
berbangsa Lakhm dan Judzam.Mereka telah dilambung ombak selama sebulan dan akhirnya,
mereka mendarat di sebuah pulau di tengah lautan. Di situ, mereka bertemu dengan
seekor binatang yang berbulu lebat hinggakan tidak dapat dibezakan antara
bahagian depan dan belakangnya. “Siapakah kamu?”, teriak mereka dan
dijawab oleh binatang itu, “Aku adalah Jassasah.” Tanya mereka lagi,
“Apakah Jassasah itu?” dan jawabnya lagi, “Wahai kaum, pergilah kamu menemui
seseorang yang berada di dalam kuil ini kerana beliau amat mengharapkan
berita daripada kamu semua.”
Ketika di dalam kuil itu, mereka melihat seorang manusia yang sangat besar tubuhnya
dan kuat anggotanya. Beliau terbelenggu dengan besi di mana kedua-dua tangannya
diikatkan kepada leher dan lututnya hingga bersatu dengan kedua buku lalinya.
Mereka pun menanyakan siapakah beliau sebenarnya dan jawabnya,”Kamu semua telah
ditakdirkan untuk mengetahui akan keadaanku, beritahulah aku siapakah kamu semua ini.”
Lalu, mereka memberitahu siapakah mereka dan bagaimana mereka boleh terdampar ke situ.
Kemudian, lelaki itu bertanya kepada mereka,”Khabarkan kepadaku tentang Kurma Baisan.”
Mereka bertanya, “Apakah yang kamu ingin ketahui mengenainya?” Beliau berkata,”
Aku bertanya kepada kamu tentang pokoknya, adakah ia masih berbuah?” Jawab mereka,”Ya.”
Lalu beliau berkata,” Sesungguhnya ia hampir-hampir tidak berbuah. Khabarkan kepadaku
tentang danau Thabariyah.”
Mereka bertanya lagi, “Apakah yang ingin kamu ketahui tentangnya?” Balasnya,
“Adakah ia masih berair?” Jawab mereka, “Banyak.” Katanya, “Sesungguhnya airnya
hampir-hampir kehabisan. Khabarkan kepadaku tentang air Zagher.”
Merekapun bertanya kepadanya, “Apakah yang ingin kamu ketahui mengenainya?”
Balasnya, “Adakah ia masih mempunyai air? Adakah para penduduknya bercucuk
tanam dengan menggunakan air tersebut?” Mereka menjawab, “Ya. Di dalamnya
banyak air dan para penduduknya menggunakan air itu untuk bercucuk tanam.”
Kata lelaki itu lagi, ” Khabarkan kepadaku tentang seorang Nabi orang-orang
ummi (buta huruf), apakah yang dilakukannya?” Mereka menjawab,
“Dia telah muncul dari Mekah dan tinggal di Madinah.” Beliau bertanya lagi,
“Adakah ia dimusuhi oleh bangsa Arab?”. “Ya.” Jawab mereka. Soalnya lagi,”
Bagaimanakah beliau memperlakukan mereka?” Mereka menjawab,” Nabi itu telah
menzahirkan dirinya di kalangan orang-orang Arab di sekitarnya dan mereka
telah mentaatinya.” Kata lelaki itu, “Itu sudah terjadi.” “Benar.” Sahut mereka.
Maka,berkatalah lelaki itu,” Sesungguhnya mereka lebih layak mematuhinya dan aku
memberitahu kepadamu tentang diriku yang sebenarnya. Aku adalah Al-Masih Ad-Dajjal.
Sesungguhnya aku hampir diizinkan keluar dan menjelajah bumi. Setiap tempat akan aku
singgahi selama 40 malam kecuali Mekah dan Tayyibbah (Madinah) kerana kedua-duanya
diharamkan ke atasku. Setiap kali aku ingin memasuki salah satu daripadanya,
aku dihalang oleh para malaikat yang memegang pedang tajam di tangannya untuk
menghalangiku. Di setiap celah dan lorong terdapat malaikat yang menjaganya.
Imam Ahmad meriwayatkan daripada Jabir bin Abdillah, bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
• Dajjal memiliki kesempatan untuk menjelajah bumi selama 40 malam,
sehari seperti setahun, sehari di antaranya seperti sebulan, sehari di
antaranya seperti seminggu, dan hari-hari berikutnya sebagaimana hari-hari sekarang ini.
• Dajjal mempunyai seekor keldai sebagai tunggangannya. Jarak antara
kedua-dua telinga keldai itu adalah 40 hasta. Dajjal turut membawa beberapa gugusan roti.
• Dajjal akan berkata,” Aku adalah Tuhanmu,” padahal sebelah matanya
buta dan terdapat tulisan ‘kafir’ di antara kedua matanya.
• Dajjal membawa 2 buah telaga. Sebuah telaga disebutnya sebagai syurga
dan satu lagi sebagai neraka. Orang yang dimasukkan ke dalam ‘syurga’ itu ternyata
adalah neraka, sementara orang yang dimasukkan ke dalam ‘neraka’ itu ternyata adalah syurga.
• Para syaitan diutuskan bersamanya untuk berbicara kepada manusia.
Dia membawa satu fitnah yang amat besar.
• Pada pandangan mata manusia, dajjal boleh memerintahkan langit
supaya menurunkan hujan serta boleh menghidupkan kembali seseorang manusia
yang telah dibunuhnya. Lalu, akan diserunya,”Apakah selain Tuhan dapat melakukan perkara seperti ini?”
• Maka, orang-orang Islam akan berlarian menuju ke gunung Dukhan di Syam,
tetapi sempat dihadang oleh Dajjal.
• Setelah itu, turunlah Isa putera Maryam. Ketika Isa putera Maryam yang
turut serta bersama mereka selesai menunaikan solat Subuh, mereka pun keluar menghadapi Dajjal.
• Lalu, ketika Dajjal melihat Isa, si pendusta itu meleleh seperti garam
yang mencair di dalam air. Isa berjalan ke arahnya dan membunuhnya,
hingga pepohonan dan batu-batuan berseru,”Wahai Ruhullah, ini ada orang Yahudi.”
Maka beliau pun membunuh setiap orang yang menjadi pengikut Dajjal.
• Riwayat ini hanya terdapat pada Ahmad. (Imam Ahmad)
Dari Abi Umamah Al-Bahiliy, beliau berkata:
> “Rasululah s.a.w telah berkhutbah di hadapan kami.
> Dalam khutbahnya itu Baginda banyak menyentuh
> masalah Dajjal. Baginda telah bersabda:
> “Sesungguhnya tidak ada fitnah (kerosakan) di muka
> bumi yang paling hebat selain daripada fitnah yang
> dibawa oleh Dajjal. Setiap Nabi yang diutus oleh
> Allah SWT ada mengingatkan kaumnya tentang Dajjal.
> Aku adalah nabi yang terakhir sedangkan kamu adalah
> umat yang terakhir. Dajjal itu tidak mustahil datang
> pada generasi (angkatan) kamu. Seandainya dia datang
> sedangkan aku masih ada di tengah-tengah kamu, maka
> aku adalah sebagai pembela bagi setiap mukmin. Kalau
> dia datang sesudah kematianku, maka setiap orang
> menjaga dirinya. Dan sebenarnya Allah SWT akan
> menjaga orang-orang mukmin.
> “Dajjal itu akan datang nanti dari satu tempat
> antara Syam dan Irak. Dan mempengaruhi manusia
> dengan begitu cepat sekali. Wahai hamba Allah, wahai
> manusia, tetaplah kamu. Di sini akan saya terangkan
> kepada kamu ciri-ciri Dajjal, yang belum diterangkan
> oleh nabi-nabi sebelumku kepada umatnya.
> “Pada mulanya nanti Dajjal itu mengaku dirinya
> sebagai nabi. Ingatlah, tidak ada lagi nabi sesudah
> aku. Setelah itu nanti dia mengaku sebagai Tuhan.
> Ingatlah bahawa Tuhan yang benar tidak mungkin kamu
> lihat sebelum kamu mati. Dajjal itu cacat matanya
> sedangkan Allah SWT tidak cacat, bahkan tidak sama
> dengan baharu. Dan juga di antara dua mata Dajjal
> itu tertulis KAFIR, yang dapat dibaca oleh setiap
> mukmin yang pandai membaca atau buta huruf.
> “Di antara fitnah Dajjal itu juga dia membawa syurga
> dan neraka. Nerakanya itu sebenarnya syurganya
> sedangkan syurganya itu neraka, yakni panas. Sesiapa
> di antara kamu yang disiksanya dengan nerakanya,
> hendaklah dia meminta pertolongan kepada Allah dan
> hendaklah dia membaca pangkal surah Al-Kahfi, maka
> nerakanya itu akan sejuk sebagaimana api yang
> membakar Nabi Ibrahim itu menjadi sejuk.
> “Di antara tipu dayanya itu juga dia berkata kepada
> orang Arab:
> “Seandainya aku sanggup menghidupkan ayah atau ibumu
> yang sudah lama meninggal dunia itu, apakah engkau
> mengaku aku sebagai Tuhanmu?” Orang Arab itu akan
> berkata: “Tentu.” Maka syaitan pun datang menyamar
> seperti ayah atau ibunya. Rupanya sama,
> sifat-sifatnya sama dan suaranya pun sama. Ibu
> bapanya berkata kepadanya: “Wahai anakku, ikutilah
> dia, sesungguhnya dialah Tuhanmu.”
> “Di antara tipu dayanya juga dia tipu seseorang,
> yakni dia bunuh dan dia belah dua. Setelah itu dia
> katakan kepada orang ramai: “Lihatlah apa yang akan
> kulakukan terhadap hambaku ini, sekarang akan
> kuhidupkan dia semula. Dengan izin Allah orang mati
> tadi hidup semula. Kemudian Laknatullah Alaih itu
> bertanya: “Siapa Tuhanmu?” Orang yang dia bunuh itu,
> yang kebetulan orang beriman, menjawab: “Tuhanku
> adalah Allah, sedangkan engkau adalah musuh Allah.”
> Orang itu bererti lulus dalam ujian Allah dan dia
> termasuk orang yang paling tinggi darjatnya di
> syurga.”
> Kata Rasulullah s.a.w lagi: “Di antara tipu dayanya
> juga dia suruh langit supaya menurunkan hujan
> tiba-tiba hujan pun turun. Dia suruh bumi supaya
> mengeluarkan tumbuh-tumbuhannya tiba-tiba tumbuh.
> Dan termasuk ujian yang paling berat bagi manusia,
> Dajjal itu datang ke perkampungan orang-orang baik
> dan mereka tidak me-ngakunya sebagai Tuhan, maka
> disebabkan yang demikian itu tanam-tanaman dan
> ternakan mereka tidak menjadi.
> “Dajjal itu datang ke tempat orang-orang yang
> percaya kepadanya dan penduduk kampung itu
> mengakunya sebagai Tuhan. Disebabkan yang demikian
> hujan turun di tempat mereka dan tanam-tanaman
> mereka pun menjadi.
> “Tidak ada kampung atau daerah di dunia ini yang
> tidak didatangi Dajjal kecuali Makkah dan Madinah.
> Kedua-dua kota itu tidak dapat ditembusi oleh Dajjal
> kerana dikawal oleh Malaikat. Dia hanya berani
> menginjak pinggiran Makkah dan Madinah. Namun
> demikian ketika Dajjal datang ke pergunungan di luar
> kota Madinah, kota Madinah bergoncang seperti gempa
> bumi. Ketika itu orang-orang munafik kepanasan
> seperti cacing dan tidak tahan lagi tinggal di
> Madinah. Mereka keluar dan pergi bergabung dengan
> orang-orang yang sudah menjadi pengikut Dajjal.
> Inilah yang dikatakan hari pembersihan kota Madinah.
>
> Dalam hadis yang lain, “di antara fitnah atau tipu
> daya yang dibawanya itu, Dajjal itu lalu di satu
> tempat kemudian mereka mendustakannya (tidak beriman
> kepadanya), maka disebabkan yang demikian itu
> tanam-tanaman mereka tidak menjadi dan hujan pun
> tidak turun di daerah mereka. Kemudian dia lalu di
> satu tempat mengajak mereka supaya beriman
> kepadanya. Mereka pun beriman kepadanya. Maka
> disebabkan yang demikian itu Dajjal menyuruh langit
> supaya menurunkan hujannya dan menyuruh bumi supaya
> menumbuhkan tumbuh-tumbuhannya. Maka mereka mudah
> mendapatkan air dan tanam-tanaman mereka subur.”
> Dari Anas bin Malik, katanya Rasulullah s.a.w
> bersabda: “Menjelang turunnya Dajjal ada tahun-tahun
> tipu daya, iaitu tahun orang-orang pendusta
> dipercayai orang dan orang jujur tidak dipercayai.
> Orang yang tidak amanah dipercayai dan orang amanah
> tidak dipercayai.”
> Dari Jabir bin Abdullah, katanya Rasulullah s.a.w
> ada bersabda: “Bumi yang paling baik adalah Madinah.
> Pada waktu datangnya Dajjal nanti ia dikawal oleh
> malaikat. Dajjal tidak sanggup memasuki Madinah.
> Pada waktu datangnya Dajjal (di luar Madinah), kota
> Madinah bergegar tiga kali. Orang-orang munafik yang
> ada di Madinah (lelaki atau perempuan) bagaikan
> cacing kepanasan kemudian mereka keluar meninggalkan
> Madinah. Kaum wanita adalah yang paling banyak lari
> ketika itu. Itulah yang dikatakan hari pembersihan.
> Madinah membersihkan kotorannya seperti tukang besi
> membersihkan karat-karat besi.”
> Diriwayatkan oleh Ahmad, hadis yang diterima dari
> Aisyah r.a. mengatakan: “Pernah satu hari Rasulullah
> s.a.w masuk ke rumahku ketika aku sedang menangis.
> Melihat saya menangis beliau bertanya: “Mengapa
> menangis?” Saya menjawab: “Ya Rasulullah, engkau
> telah menceritakan Dajjal, maka saya takut
> mendengarnya.”
> Rasulullah s.a.w berkata: “Seandainya Dajjal datang
> pada waktu aku masih hidup, maka aku akan menjaga
> kamu dari gangguannya. Kalau dia datang setelah
> kematianku, maka Tuhan kamu tidak buta dan cacat.”
> Dari Jabir bin Abdullah, katanya Rasulullah s.a.w
> bersabda: “Dajjal muncul pada waktu orang tidak
> berpegang kepada agama dan jahil tentang agama. Pada
> zaman Dajjal ada empat puluh hari, yang mana satu
> hari terasa bagaikan setahun, ada satu hari yang
> terasa bagaikan sebulan, ada satu hari yang terasa
> satu minggu, kemudian hari-hari berikutnya seperti
> hari biasa.”
> Ada yang bertanya: “Ya Rasulullah, tentang hari yang
> terasa satu tahun itu, apakah boleh kami solat lima
> waktu juga?” Rasulullah s.a.w menjawab: “Ukurlah
> berapa jarak solat yang lima waktu itu.”
> Menurut riwayat Dajjal itu nanti akan berkata:
> “Akulah Tuhan sekalian alam, dan matahari ini
> berjalan dengan izinku. Apakah kamu bermaksud
> menahannya?” Katanya sambil ditahannya matahari itu,
> sehingga satu hari lamanya menjadi satu minggu atau
> satu bulan. Setelah dia tunjukkan kehebatannya
> menahan matahari itu, dia berkata kepada manusia:
> “Sekarang apakah kamu ingin supaya matahari itu
> berjalan?” Mereka semua menjawab: “Ya, kami ingin.”
> Maka dia tunjukkan lagi kehebatannya dengan
> menjadikan satu hari begitu cepat berjalan.
> Menurut riwayat Muslim, Rasulullah s.a.w bersabda:
> “Akan keluarlah Dajjal kepada umatku dan dia akan
> hidup di tengah-tengah mereka selama empat puluh.
> Saya sendiri pun tidak pasti apakah empat puluh
> hari, empat puluh bulan atau empat puluh tahun.
> Kemudian Allah SWT mengutus Isa bin Maryam yang
> rupanya seolah-olah Urwah bin Mas’ud dan kemudian
> membunuh Dajjal itu.”
> Dan menurut ceritanya setelah munculnya Dajjal
> hampir semua penduduk dunia menjadi kafir, yakni
> beriman kepada Dajjal. Menurut ceritanya orang yang
> tetap dalam iman hanya tinggal 12,000 lelaki dan
> 7,000 kaum wanita. Wallahu A’lam
Kedatangan Nabi Isa
Diriwayatkan oleh Muslim dari Al-Nawas bin Sam’an bahawa Rasulullah bersabda tentang
Nabi Isa: “Beliau akan turun berdekatan dengan menara putih di timur Damsyik, dengan
memakai pakaian kuning. Dua telapak tangannya terletak di atas sayap dua malaikat.
Apabila dia menundukkan kepalanya menitislah air. Apabila dia mengangkat kepalanya lagi,
turunlah daripadanya seperti untaian mutiara.”
Berdasarkan hadis ini bererti Nabi Isa akan turun di Syam, bahkan juga di Damsyik,
iaitu di sisi menara sebelah timur. Beliau akan turun pada waktu fajar. Ibnu Katsir
ada berkata: “Sesungguhnya tidak ada di Damsyik menara yang dikenal di sebelah timurnya
kecuali yang berada disamping masjid jamik Amawi, iaitu di sebelah timur Damsyik.”
Menara tersebut telah diperbaiki pada zaman Ibnu Katsir, iaitu pada tahun 741 hijrah.
Pembiayaannya diambil dari harta orang-orang Nasrani yang sebelumnya telah membakar
menara masjid tersebut. Besar kemungkinan nanti Nabi Isa akan turun di tempat itu.
Diriwayatkan oleh Imam Ahmad, dari Abu Hurairah, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda:
“Para nabi semuanya bersaudara disebabkan ayah mereka satu dan hanya ibu mereka yang berlainan.
Sedangkan agama mereka adalah satu. Dan akulah orang yang paling dekat dengan Isa bin Maryam
kerana tidak ada Nabi di antara kami. Sesungguhnya dia akan turun. Apabila dia turun nanti,
untuk me-ngenalinya orangnya sedang dan kulitnya putih kemerah-merahan. Dia memakai pakaian
yang kuning. Dari kepalanya seperti menitis air walaupun rambut dan kepalanya tidak basah.
Dia akan mengajak orang kepada Islam. Pada zamannya juga nanti dia akan menghancurkan
segala agama kecuali Islam. Allah SWT akan membinasakan Dajal pada zamannya, bahkan di
tangannya. Pada zamannya nanti dunia akan aman sehingga harimau dan unta berkawan dengan baik.
Begitu juga harimau dengan lembu, serigala dengan kambing. Kanak-kanak akan bermain
dengan ular dan ular itu tidak menggigit mereka. Keadaan seperti itu berjalan selama
empat puluh tahun. Kemudian Nabi Isa a.s. wafat dan disembahyangkan oleh kaum muslimin.”
Muhammad s.a.w adalah nabi penutup dan tidak akan ada lagi nabi sesudahnya. Turunnya Nabi Isa
pada akhir zaman akan menguatkan lagi kebenaran agama Islam. Islam bererti menyerahkan
segala urusan bagi Allah yang Maha Esa dan tidak ada sekutu bagi-Nya, beriman dengan
semua Rasul, berserah kepada Allah dan taat dengan sebenar-benar taat. Itu semua
sebenarnya sudah dianjurkan oleh agama-agama langit semenjak zaman Nabi Ibrahim,
selaku bapa nabi-nabi, sampai kepada Muhammad s.a.w selaku nabi terakhir.
Isa a.s. adalah nabi dan rasul yang mulia, datang dari sisi Allah. Beliau dahulu
sudah ada membawa syariat kepada umatnya tiba-tiba beliau diangkat ke langit.
Nanti di akhir zaman beliau akan turun lagi dengan izin Allah tetapi bukan membawa
agama atau syariat baru. Beliau datang nanti untuk menguatkan agama Islam,
Ummu Syuraik bertanya kepaad Rasulullah s.a.w tentang hari Dajal: “Ya Rasulullah,
ke mana orang-orang Arab ketika itu?” Rasulullah s.a.w menjawab: “Jumlah mereka
pada waktu itu terlalu sedikit. Mereka lari ke Baitul Maqdis menjumpai Imam mereka,
seorang lelaki soleh (Imam Mahdi menurut riwayat itu).
“Ketika Imam mereka sudah berdiri di depan untuk mengimami solat Subuh,
tiba-tiba datang Nabi Isa. Imam mereka itu mundur untuk memberi peluang
kepada Nabi Isa untuk mengimami solat Subuh itu tetapi Isa a.s sambil memegang
bahu Imam itu berkata: “Teruskanlah, sesungguhnya iqamat dibacakan untuk engkau.”
Maka sembahyanglah mereka semua di belakang Imam tadi.
“Selesai solat, Isa a.s berkata kepada semua jemaah: “Bukakan pintu itu.”
Mereka membuka pintu masjid itu, tiba-tiba Dajal sudah berdiri di situ dan
di belakangnya ada 70,000 Yahudi lengkap membawa senjata.
“Melihat Nabi Isa ada di dalam masjid itu, Dajal tiba-tiba saja layu atau
cair seperti cairnya garam disirami air. Dajal itu lari terbirit-birit kerana
ketakutan. Nabi Isa bersama kaum Muslimin terus saja mengejarnya kemudian
menjumpainya di Babu Luddi. Dan di sanalah Nabi Isa membunuh Dajal itu.
“Orang-orang Yahudi pun akan dikalahkan dan dibinasakan Allah pada waktu itu.
Mereka cuba lari dan bersembunyi tetapi semua benda tempat mereka bersembunyi
akan pandai bercakap atau bercerita dengan izin Allah. Benda-benda dimaksud
termasuklah dinding, batu, pokok kayu dan sebagainya. Kalau ada orang Yahudi
yang bersembunyi di balik belakang mereka, benda-benda itu akan memberitahukannya.
Termasuk juga satu pokok berduri (disebut pokok Yahudi), jika mereka bersembunyi
di bawahnya, pokok itu akan berkata: “Wahai hamba Allah yang beriman, di sini ada
orang Yahudi, bunuhlah dia.”
Kata Rasulullah s.a.w lagi: “Dajal akan berada di dunia selama empat puluh tahun.
Satu tahun lamanya seperti setengah tahun, terkadang seperti satu bulan. Satu bulan
seperti satu minggu. Dan pada hari yang terakhir terasa sekejap sahaja. Pagi-pagi
kamu berada di pintu masuk kota Madinah (Madinah pada zaman Rasul), sampai kamu di
pintu yang lain hari pun masuk waktu malam.”
Mendengar yang demikian ada yang bertanya: “Bagaimana kami mengerjakan solat dalam
waktu yang begitu singkat ya Rasulullah?” Rasulullah s.a.w menjawab: “Ukur sajalah
jaraknya dan bandingkan dengan waktu yang panjang sekarang ini.”
Rasulullah s.a.w berkata: “Isa bin Maryam akan memimpin umatku dengan bijaksana
dan adil. Beliau akan menghancurkan salib-salib yang ada di dunia ini dan akan
membunuh semua babi. Beliau juga akan menghapuskan cukai. Manusia pada waktu itu
tidak perlu membayar cukai, bahkan zakat pun tidak dibayar lagi kerana tidak ada
orang yang berhak menerimanya.
“Pada hari itu semua makhluk dalam keadaan aman dan tenteram. Tidak ada saling
cemburu, dengki, saling memarahi dan mengganggu antara sesama makhluk Allah.
Sehingga ada anak perempuan yang bermain-main dengan harimau dan harimau itu
tidak menerkamnya, begitu juga kambing berkawan dengan serigala. Seluruh dunia
ketika itu nanti diliputi oleh kedamaian, keamanan dan ketenteraman. Bahkan
ketika itu nanti tidak ada pertelingkahan keyakinan dan pendapat. Tidak ada
yang disembah selain Allah.
“Orang Arab ketika itu nanti akan merampas kembali semua miliknya. Bumi mengeluarkan
cahayanya, menumbuhkan tanam-tanamannya seperti zaman Nabi Adam. Sehingga manusia
akan memetik buah anggur dan delima sehingga mereka kenyang memakannya.”
Ibnu Katsir berkata: “Abdul Rahman Al-Muharibiy berkata: “Sebaiknya hadis ini
dijadikan untuk mendidik saja. Hadis ini tidak sahih tetapi banyak hadis lain
yang hampir sama maksudnya dengannya. Di antaranya ada diriwayatkan oleh Muslim
dari Abdullah bin Umar, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: “Kamu akan memerangi orang-orang Yahudi. Kamu akan memerangi mereka habis-habisan sehingga batu tempat mereka bersembunyi pun akan berkata: “Wahai orang muslim, di sini ada orang Yahudi, bunuhlah dia.”
Menurut riwayat, bumi nanti akan mengeluarkan segala khazanah kekayaannya,
iaitu pada zaman Nabi Isa. Pada waktu itu dunia dalam keadaan makmur dan
harta melimpah ruah, sehingga tidak ada lagi orang yang berhak menerima zakat.
Dari Abu Hurairah, katanya Rasulullah s.a.w bersabda: “Sudah hampir masanya
turun kepada kamu Ibnu Maryam menjadi hakim yang adil, yang akan membunuh Dajal,
membunuh babi, menghancurkan salib dan menghapuskan cukai kerana harta ketika
itu melimpah ruah. Ketika itu nanti manusia hanya sujud kepada Allah Tuhan sekalian alam.”
Diriwayatkan oleh Ahmad, dari Ibnu Mas’ud, dari Rasulullah s.a.w:
“Pada malam aku diisrak mikrajkan, aku telah berjumpa dengan Ibrahim,
Musa dan Isa a.s. Mereka membincangkan hari kiamat dengan menanyakan
permasalahannya kepada Ibrahim. Tetapi beliau hanya menjawab:
“Tidak ada pengetahuanku tentang hari kiamat. Cuba kalian tanya
kepada Musa.” Mereka tanya Nabi Musa tetapi beliau juga hanya menjawab:
“Aku tidak tahu tentang kiamat. Cuba kalian tanyakan kepada Isa.”
“Mereka tanyakan kepada Isa kemudian beliau berkata: “Sebenarnya
tidak ada yang mengetahui masalah ini kecuali Allah. Menurut yang
dijanjikan Allah kepadaku, Dajal nanti muncul sedangkan di tanganku
ada dua sabit (alat pemotong). Sebaik saja Dajal itu melihat aku, dia
pun hancur seperti hancurnya timah yang terkena panas. Allah akan
membinasakannya, begitu juga orang-orang kafir lainnya. Sehingga batu
dan pokok kayu nanti akan ikut berkata: “Wahai orang muslim, di bawahku
ada orang kafir bersembunyi, marilah dan bunuhlah dia.”
Kata Nabi Isa lagi: “Setelah Allah SWT membinasakan mereka,
orang-orang muslim pulang ke rumah mereka masing-masing.
Dalam keadaan demikian keluar pula Yakjuj dan Makjuj, yakni
bertebaran dari segenap penjuru.
Kerana banyaknya Yakjuj dan Makjuj itu, maka semua kampung
dan tempat tidak ada yang tidak dipijak oleh mereka. Mereka
memakan semua makanan yang ada dan meminum semua air. Setelah habis
makanan dan buah-buahan, daun-daunan pun habis mereka makan.
Air sungai dan tasik semua habis mereka minum.”
Tambah beliau lagi: “Orang-orang mukmin ketika itu tidak tahan
melihat ulah Yakjuj dan Makjuj itu sehingga mereka memohon
kepada Allah supaya dibinasakan binatang itu. Berkat doa mereka itu,
Yakjuj dan Makjuj itu mati semua. Sekarang timbul masalah yang
cukup besar lagi, yakni bangkai Yakjuj dan Makjuj yang
bergelimpangan di mana-mana. Di mana-mana seluruh dunia
terasa bau bangkai. Akhirnya Allah SWT menurunkan hujan
lebat sehingga bangkai-bangkai itu hanyut ke sungai dan
kemudian hanyut ke laut.”
Diriwayatkan oleh Ismail bin Ishak, Rasulullah s.a.w bersabda:
“Belum terjadi kiamat sebelum Isa bin Maryam berjalan di udara
untuk mengerjakan haji dan umrah, atau sehinga Allah SWT
menghimpunkan haji dan umrah dan menjadikan Ashabul Kahfi sahabatnya.
Nabi Isa dan kelompok Ashabul Kahfi akan berjalan untuk mengerjakan haji
kerana mereka selama ini belum mati dan belum pernah mengerjakan haji.”
Sebelum ini sudah diterangkan riwayat dari Abu Hurairah yang
mengatakan bahawa Nabi Isa a.s akan memimpin dunia nanti
selama 40 tahun. Namun demikian disebutkan dalam sahih Muslim,
dari Abdullah bin Amr bahawa Nabi Isa akan berada di dunia
selama 7 tahun. Pendapat yang lebih kuat ialah yang
mengatakan 40 tahun. Menurut Ibnu Katsir kedua-dua pendapat itu
sama-sama benar. Maksudnya kata beliau Nabi Isa diangkat ke
langit pada usia 33 tahun, kemudian turun nanti ke dunia
selamaa 7 tahun lagi, yakni sebelum beliau diwafatkan Allah SWT.
Setelah tujuh tahun memimpin dunia, Nabi Isa wafat. Maka umur
Nabi Isa secara keseluruhannya 40 tahun. Wallahu A’lam.
Menurut Ibnu Katsir, sesuai dengan yang termaktub dalam hadis sahih,
Yakjuj dan Makjuj akan keluar pada zaman Nabi Isa. Kemudian Allah SWT
memusnahkannya berkat doa Nabi Isa pada satu malam. Ada juga disebutkan
dalam hadis bahawa Nabi Isa akan mengerjakan haji setelah turun nanti.
Muhammad bin Ka’ab Al-Quraiziy berkata, Ashabul Kahfi akan menjadi sahabat
Nabi Isa nanti dan mereka akan sama-sama mengerjakan haji. Katanya Nabi Isa
akan wafat di Madinah. Beliau akan disembahyangkan oleh kaum muslimin dan
dimakamkan berdekatan dengan makam Rasulullah s.a.w.
Menurut riwayat, Isa bin Maryam akan dimakamkan bersebelahan dengan kuburan
Nabi Muhammad s.a.w, kuburan Abu Bakar dan Umar. Bererti kuburan Nabi Isa
merupakan kuburan yang keempat..
........
mungkin ini juga mase yg terbaek untu aq dn yag laen menginsafi dri...x lme lgi dunia kita ini akan kiamat...dn pda mse itu kita akan di hisab..kemana kita?ke syurga?ke neraka?ia bergantung pda berapa banyak amalan yg kita tlh kumpl di dunia ini....
berapa lgi kita harus hidup dlm gelumbang yg penuh dgn dosa ini...bila kita ingan beruabah...??tanye lah diri kita sendiri...tiade siape akan menjawap soaln kita sendiri itu..hanye kita shje yg mampu...
INSYAALLAH..semoga NABI MUHAMMAD S.A.W memberi syafaat kepda kita 1 hari kelak...
amin~~


SAYANG KAMU YANG MEMBACA

Wednesday, March 16, 2011

benci2....kna blek...


hahahha.mcm biase...asal ade besday member mesti ade plan dr member2 aq nie...
hah...plan kita owg hri nie ilah nk kna kn member kita owg alep..
siang dh wat..tp x gempak..then mlm nk kna kan blek...so lps abes klaz semua pon wat lah plan..
frist plan:::
shimasyg akan call alep then ckp dia nk mintk pendrive resepi..lps tu kita owg akan stat kat stu..tp....
ble di pikir kan blek..eh shima nk naek ape lak kan tgh2 mlm nie....klau g ngan sima..sah2 alep tau..so plan frist batal...
second plan::
serbu terus umh dia tnpe pikir ape...
so kita owg kumpl kat umh amil..tggu punye tggu...rupe nye si laila awk alep nie bg tau dia....perh...bowsn kot...
so kita owg pon terus g umh alep...then kepung lah umh dia..ingt dia nk kna serah dri..rupe nye nk lari kan dri....gile lah..lju gle lah dia lari....mcm pelesit...hamik kowang...dia lari terus nyorok mne entah...
afiq ngan member lain pusing taman cri dia ...ahahhahahalast2 kita owg lak ngalah..blek umh lah semua...(^_^)tp member2 lain x puas ati gak...nk selesai kan esok...tggu ko alep...(",)

kat umh amil..saat menunggu

kegilaan heheh

gdo ke?

cik teman n peah sentiase ade..

ha...scandel

ops...(^_^)

SAYANG KAMU YANG MEMBACA